Rusko zase „na papíře“ předstihlo svět, u nové verze Su-57 deklaruje schopnosti letounu 6. generace, ale tvrzení neumožňuje ověřit

I když Rusko ukázalo první skromnou várku modernizovaných letounů Su-57 teprve v minulém roce, už teď má mnohem lepšího nástupce.

Su-57, ruský letoun 5. generace i Zdroj fotografie: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
                   

Ruská média uvedla, že dostal letoun páté generace Suchoj Su-57 Felon některé unikátní schopnosti jinak přisuzované až budoucím letounům generace šesté. Možné to samozřejmě je, ale vzhledem k „informačnímu embargu“ ze strany Ruska a velmi častému zkreslování o schopnostech federativních (nejenom) strojů to nelze nijak ověřit. Čtveřice letounů z konce roku 2022 by každopádně měla být lepší, než jaké obdrželo letectvo dříve.

Nový letoun Su-57 dostal silnější motor

Federace zavedla první stroje do výzbroje na konci roku 2020, a to jako čtvrtý sériově vyráběný letoun páté generace na světě, ačkoliv jeden už mezitím přestal být úplně vyráběn. Jedním z problémů prvních verzí Su-57 byly přitom motory, protože se technikům nepodařilo včas dokončit jednotky Saturn Izdelie 30. Do letadel byly proto montovány upravené agregáty, jimiž jsou jinak osazeny starší letouny Suchoj Su-35 Flanker-E. Poslední stroje Su-57 už ale mají mít nové motory a tedy i lepší vlastnosti.

Jelikož mají být agregáty silnější, stoupla tím i maximální rychlost strojů, a to možná až na Mach 2,3, zatímco v minulosti byla u Su-57 uváděna maximální rychlost Mach 2. Stroje by měly mít také vyšší dostup než dosud, a nejspíše i větší akční rádius. Ačkoliv nové motory asi schopnosti letadla velmi pravděpodobně zvýšily, rozhodně je nelze označit na šestou generaci, protože ta by měla být vybavena motory s proměnným cyklem.

Podle ruské strany mají mít letouny Su-57 i nový typ radaru typu AESA s větším dosahem a rozlišením, a také údajně takzvané fotonové radary. Federace je nazývá unikátními, ale co by tyto přístroje měly dokázat, není zcela jasné. Mají v sobě ale mít zabudovaný systém elektronického boje s údajným dosahem až 10 kilometrů. Co je na tom pravdy a jakou schopnost má, se lze jen dohadovat. Rusko nicméně takové systémy vyrábět umí, nedávno přišlo třeba o pozemní Palantin s dosahem až 1 000 km.

Z Su-57 lze nejspíše odpálit hypersonický Kinžál

Stroje mají být také schopny nést hypersonické zbraně, což je poměrně reálné, protože již v minulosti Rusko deklarovalo záměr umožnit odpalovat z Su-57 hypersonické střely Kh-47M2 Kinžál. Na druhou stranu je relativně jedno, jaké stroje je ponesou, tedy jestli ty nejmodernější z ruské flotily, nebo jako doposud starší letouny Mikoyan MiG-31. Raketa Kinžál má totiž dosah 2 tisíce kilometrů a lze ji tedy víceméně vždy odpalovat z bezpečné vzdálenosti.

V současné době má ruské letectvo ve výzbroji 21 kusů Su-57 a jejich výrobu i přes sankce Západu navýšilo, produkovat je přitom má nový závod. V tomto roce by mělo letectvo dostat 10 dalších kusů, ale ve srovnání s tím, jakým tempem vyrábí Spojené státy letouny 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II a Čína zase Chengdu J-20, jde o téměř směšný počet; obě velmoci Rusko jednoznačně předstihují.

Už jenom proto by ani tento letoun ruské letectvo nespasil a třeba proti zmíněné F-35 by prohrál hned z několika důvodů. Federativní letectvo se navíc bojí nasadit Su-57 blízko Ukrajiny a prozatím z něj odpaluje pouze střely dlouhého doletu ze svého území. Bylo by přitom přinejmenším podivné, kdyby Rusko dokázalo z ničeho nic vytasit tak pokročilé technologie, s nimiž prokazatelně disponují třeba Spojené státy americké, které mají také v tomto roce vyslat do vzduchu vůbec první letoun 6. generace na světě.

Jaká tvrzení o Su-57 jsou podle vás pravdivá?

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články