Video: revoluční rotor umožní kolmo přistávat i mimo letiště. Nejspíše dá vzniknout novému typu letadel

Až na výjimky potřebují současná letadla ke svému vzletu a přistání nějakou dráhu. Kdyby ale tato potřeba odpadla, mohla by operovat skoro kdekoliv.

Test skládacího rotoru i Zdroj fotografie: Bell
                   

Běžná letadla potřebují ke svému vzletu a přistání letištní plochu, což je limituje v tom, kde mohou operovat, kdežto vrtulníky jsou zase pomalé a mají malý dolet. Řešení však nabídl letoun se sklopným rotorem Bell Boeing V-22 Osprey, ale i ten má limity třeba v rychlosti. Revoluční inovací by ale mohl být nově vyvíjený skládací rotor. Pokud se jeho vývoj podaří úspěšně dokončit (a vše je na dobré cestě), mohl by vést ke konstrukci zcela nového typu letounu.

Sklopný rotor neposkytuje vysokou rychlost

Letadlem schopným startovat a přistávat pomocí sklopného rotoru je třeba V-22 Osprey, který je při vzletu i přistávání nadnášen podobně, jako by se jednalo o vrtulník. Když je pak ve vzduchu, rotory se překlopí a fungují jako dvojice vrtulí. Řešení je to v podstatě geniální, ale konstrukce má omezení, neboť dosáhne max. rychlosti jenom 565 km/h, uvádí Wikipedia, což je více než u vrtulníku, ale stále to výrazně zaostává za běžnými letadly.

Animace letounu HVSTOL se skládacím rotorem iZdroj fotografie: Bell
Animace letounu HVSTOL se skládacím rotorem

Agentura DARPA se proto podílí na programu SPRINT, jehož cílem je vyvinout letoun s kolmým startem a přistáním. Na svých stránkách uvádí, že by měl dosahovat rychlosti 740 až 833 km/h, což by bylo oproti Osprey značné zlepšení. Jednu z možností je využít takzvaného skládacího rotoru, jehož koncept již úspěšně otestovala společnost Bell, uvádí Defence-Blog. Jak se takovýto rotor chová na testovací kolejové dráze, lze pak vidět na videu pod článkem.

Rotor by sloužil jenom ke startu a přistání

Společnost Bell na svých stránkách tvrdí, že letouny vybavené technologií skládacího rotoru by nesly označení HSVTOL, což je zkratka termínu pro vysokorychlostní vertikální vzlet a přistání, a měly by schopnost viset jako vrtulník, ale rychlost, dolet a schopnost přežití jako tryskové letadlo. Ze zveřejněných animací možného konceptu se zdá, že b rotory po překlopení nesloužily k pohonu jako u V-22, ale složily by se dozadu, aby nekladly odpor, a letoun by nejspíše poháněl klasický proudový motor nebo nějaký podobný pohon.

Konvertoplán V-22 Osprey

V-22 Osprey: konvertoplán nevzhledný, zato mimořádně všestranný a užitečný; opakovaně ukazuje, že ho nelze nahradit

Mít takový letoun by bylo velice výhodné, neboť by mohl umožnit třeba rychlou evakuaci či zásobování v odlehlých oblastech, soudí Forbes. Podle všeho by uvažovaný letoun mohl unést náklad asi 2,2 tuny, přepravit malé vozidlo nebo 2,5 palety. Skvěle by se hodil třeba do oblasti Pacifiku, kde by dokázal startovat i z malých ostrovů. Nicméně vzhledem k tomu, že je nyní teprve testován rotor, bude trvat vývoj takového letounu ještě minimálně několik let.

Test skládacího rotoru

Co si myslíte o koncepci skládacího rotoru?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články