Spekulace o Su-75 Checkmate, budoucnosti ruského letectva, která nemusí být tak blízká; naopak půjde nejspíše k ledu

Jednomotorový letoun 5. generace měl být vývozním hitem ruského leteckého průmyslu, ale nejspíše došel jenom k dřevěné maketě na výstavišti. A není se čemu divit.

Maketa letouny Su-75 Checkmate i Zdroj fotografie: Uživatel Mztourist / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ještě v roce 2021 předpovídali mnozí odborníci novému ruskému projektu jednomotorového letounu 5. generace skvělou budoucnost. Plány Ruska na stroj označený jako Suchoj Su-75 Checkmate byly jasné, využít zkušeností z vývoje letounu 5. generace Suchoj Su-57 Felon a nový letoun postavit co nejlevněji, přitom ho však udělat mimořádně schopným. Vše měli financovat zahraniční zájemci a letoun měl poprvé vzlétnout v roce 2023 nebo 2024.

O projekt přestal být zájem

Rusko se potýkalo opět se zásadním problém, a sice s nedostatkem peněz na vývoj projektu, takže se spoléhalo na tradiční i nové odběratele zbraní, kteří by chtěli mít letouny 5. generace, ale nemohli je dosud získat. Mezi uchazeči byla Indie, která mimochodem kdysi zachránila vývoj tanku T-90, což je dnes hlavní tanková síla Ruské federace.

Letoun 5. generace chtěl mít ale také Vietnam nebo některé arabské země. Válka na Ukrajině však mnohé změnila, potažmo se Rusko ukázalo jako nepříliš spolehlivý partner. Postupně tak všichni zájemci z projektu vycouvali, a i když se v ruských médiích občas o Su-75 Checkmate zmínka objeví, panuje téměř jednotná shoda, že skončil u ledu. Rusko raději soustředí síly do výroby a vylepšení Suchoj Su-57, kterých má i tak docela nízký počet, konkrétně 21.

Prozatím tak existuje jenom maketa představená na výstavišti, ale ta o letounu Suchoj Su-75 mnoho nevypovídá, spíše má jenom podtrhovat tvrzení ruských zbrojovek. Letoun měl mít jeden motor a být menší než dvoumotorový Su-57, chybět mu neměla ani vysoká manévrovatelnost, což by mu dávalo výhodu při soubojích na krátkou vzdálenost, i když ty nejsou hlavní úlohou moderních bojových letadel, a navíc se stále častěji odehrávají na dálku. Jeho rychlost měla být kolem Mach 1,8 a dosah vycházet na 3 tisíce kilometrů.

Výzbroj i moderními střelami

Rusko by k Su-75 Checkmate nejspíše přiřadilo stejné zbraně, jaké vyvinulo pro Su-57, a to včetně střel vzduch-vzduch dlouhého dosahu R-37M s dosahem až 398 kilometrů a aktivním radarovým naváděním. Lze také předpokládat možnost nesení nějakých druhů přesně naváděné munice nebo protiradarových střel. Letoun měl disponovat radarem AESA, nejspíše podobným tomu na Su-57 Felon, a komunikací se vzájemným sdílením dat.

Letoun 5. generace Suchoj Su-75

Suchoj Su-75 má být budoucností ruského letectva, krom federace tomu ale nikdo nevěří. A to měl být konkurentem americké F-35

Jestli dojde ke znovuotevření projektu Suchoj Su-75 Checkmate, je ve hvězdách, kromě nedostatku peněz na vývoj bude muset ruská armáda nutně řešit otázku obnovení svých sil po válce na Ukrajině, ať již dopadne jakkoliv. Projektu navíc ve světě rychle roste konkurence, na letadle 5. generace úspěšně pracuje Turecko a Indie, také Jižní Korea by ráda v dalších verzích dostala letoun KAI KF-21 Boramae na úroveň páté generace. Je tedy možné, že potenciální zájemce o Checkmate nakonec uspokojí jiní dodavatelé.

Dvojice letounů HAL Tejas

Velká rána pro Rusko: Indie by se mohla rychle zbavit závislosti na jeho letadlech Su-30 a MiG-29, má totiž vlastní alternativu Tejas Mk1

Teoreticky by to mohly udělat jiné země, například Spojené státy americké, letounů 5. generace už na světě pár je, ale ty je mají výhradně pro svou armádu, případně je poskytují některým spojencům. Třeba zmíněná Jižní Korea ale v poslední době nabírá na významu coby dodavatel zbraní, který proráží zejména v Evropě, třeba Polsku dodává všemožnou techniku, s letadly jistě nebude chtít otálet. Na druhou stranu zatímco tyto země pracují na letounech 5. generace, další už nějakou dobu pracují na generaci šesté, třeba Britové.

Jak vnímáte budoucnost Su-75 Checkmate?

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články