Speciální ruské odminovávací vozidlo BMR-3MA Vepr je odolnější než tank T-90, k jeho zničení může být potřeba i Stugna-P

NÁZOR: Zničit ruské odminovávací vozidlo Vepr rozhodně není snadné. I přes svůj primitivní princip odstraňování náloží je přitom poměrně vzácné.

Odminovávací vozidlo BMR-3MA i Zdroj fotografie: Vitalij V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Chce-li jedna ze stran v ukrajinské válce zaútočit na soupeře, musí se často vypořádat s rozsáhlým minovým polem, i když ruští vojáci jedou klidně i po zaminované cestě. K odstranění náloží nicméně slouží odminovávací vozidla, která mají udělat průchod nějakou oblastí, a nepřítel se je proto snaží prioritně ničit. Rusové k tomu využívají techniku označovanou jako BMR-3MA Vepr, nebo též Prohod-1. Její odolnost je podobná jako u tanku T-90, a proti minám ještě vyšší. Již na první pohled je jasné, že šlo konstruktérům hlavně o její přežití na bojišti.

Prohod-1 má odolné dno a rušičku signálu

Výrobce vozidla, tedy společnost Uralvagonzavod, zvolil jako základ jím produkovaný tank T-90, který náležitě upravil. Jako první šla pryč věž, a největší pozornost byla pochopitelně věnována podvozku. Defence-Blog uvádí, že má BMR-3MA Vepr speciálně upravené dno, které je proti výbuchům min odolnější než to u běžného tanku. To ale není u odminovávacího vozidla zase takovým překvapením, vždyť je to jeho smysl. Vedle toho je pak osazeno širokopásmovou rušičkou, která ruší signál pro odpalování improvizovaných náloží.

Odolnost ale nebyla ponechána náhodě ani u zbytku vozidla. Pancíř by mělo mít stejný jako tank T-90, a na mnoha místech je také pokryto kostkami reaktivního pancéřování Kontakt-1. Ty jsou účinné proti kumulativním hlavicím, ale už nikoliv proti tandemovým, a nepomáhají ani proti kinetickým projektilům. I tak je ale BMR-3MA Vepr poměrně dost odolné.

Modernější tank T-90M už je potom osazený mnohem účinnějším pancéřováním Relikt. Navíc i na místech, kde BMR-3MA Vepr chybí, takže je ve výsledku chráněný lépe, a možná tak v budoucnu poslouží jako základ právě verze M. I tak ale platí, že zničit toto odminovávací vozidlo nebude jednoduché, a nejspíše bude třeba silnějších typů protitankových zbraní. Těch mají Ukrajinci k dispozici celou řadu, např. domácí Stugna-P, která si už připsala spoustu úspěchů. Ukrajinci ukázali, jak s ní ničí ruské tanky, raketomety, ale i vrtulníky.

K odpalování min slouží tradičně válec

K odstraňování min používá BMR-3MA Vepr válec, který tlačí před sebou. Princip je to prostý, jednoduše jím odpaluje miny v cestě, a další vozidla ho pak mohou bezpečně následovat. Na ukrajinské straně se může ruské technice podobat Leopard 2R postavený na základě tanku Leopard 2A4, zatímco Ukrajinci zase vyvinuli odminovávací traktory. Zajímavostí je, že existuje pouze v 6 kusech, a všechny by je měla mít Ukrajina od Finska, uvádí MilitaryToday. Leopard 2R je tedy velmi vzácné vozidlo, ale to nejspíše i to ruské vozidlo.

Odminovávací komplet Božena-5

Čechy zaplacené slovenské bezpilotní odminovací vozidlo Božena-5 pro Ukrajinu je velký „čistič“ na primitivním principu

Na ukrajinském bojišti bylo totiž zatím spatřeno jenom zřídka, což svědčí o jeho nízkých počtech. Při práci se přitom BMR-3MA Vepr pohybuje rychlostí 12 km/h, uvádí ArmyRecognition, a může být tedy relativně snadným cílem. Během přesunu ale zvládá vozidlo s hmotností 44 tun rychlost až 50 km/h. K jeho obsluze je pak zapotřebí 3 vojáků, kteří mají k dispozici i jeřáb s nosností až 2,5 tuny pro odstraňování překážek. A v případě, že by vozidlo uvízlo v bojové zóně, mohou se vojáci bránit alespoň kulometem ráže 12,7 milimetrů.

Ruské odminovací vozidlo BMR-3MA

Kolik může mít Rusko vozidel BMR-3MA Vepr?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články