I když je jasné, že musí mít vozidlo do těžkého terénu jiný design než běžný automobil, je ukrajinský SHERP opravdu neotřelý, k jeho řízení navíc neslouží volant.
V některých situacích potřebují lidé techniku, s jejíž pomocí překonají i těžký terén v oblastech, kde neexistují běžné silnice, případně tam panují extrémní podmínky. Často je to možné díky pásům, i když v mnoha případech jsou naopak vhodnější kola. Jestli to ale má vozidlo zvládat, musí konstruktéři přijít s neotřelým řešením a často až nezvyklými tvary. Jedním z takových úspěšných terénních vozidel je ukrajinský SHERP ATV.
SHERP je pro geology, dobrodruhy i OSN
Tvůrcem vozidla SHERP je stejnojmenná firma se sídlem v Kyjevě. Ta na svých internetových stránkách uvádí, že se její konstruktéři během 20 let pokoušeli vyvinout užitkové vozidlo, které by se dokázalo vypořádat s jakýmkoliv myslitelným povrchem a zvládalo překonávat i obtížné přírodní překážky. Výsledkem byl nakonec vývoj řady vozidel SHERP, jejichž vlastností si cení geologové, záchranáři, cestovatelé, milovníci adrenalinu, ale i Světový zdravotnický program OSN. A i když se nehodí přímo k boji, mohou teoreticky plnit mise v nepřístupném terénu.
SHERP atv on a frozen knik river in alaska. pic.twitter.com/0TuBaBgRO5
— CON ARTIST (@connorsurdi) January 14, 2021
Co na první pohled na vozidlech zaujme, jsou obří pneumatiky o průměru 1,6 metru s výrazným vzorem. Ty mají dobře fungovat na písku, sněhu i blátě. Základním typem SHERP je čtyřkolka SHERP 1200, ale existuje i SHERP the Ark 3400 s 6kolovým přívěsným vozíkem a další modifikace. Specifikem vozidla je, že nemá odpružení a volant, uvádí HotCars. Má totiž smykové řízení, což znamená, že řidič zablokuje kola na jedné straně, čímž zatočí.
Zvládne těžký terén a extrémní klima
Výrobce na stránkách uvádí, že jeho základní model například zvládne překonat až 1 metr vysoké překážky, tedy třeba kameny a popadané kmeny. Vozidlo je navíc obojživelné a dokáže plavat, zvládat má také extrémní počasí od -40 až do +45 stupňů Celsia, a co víc, funguje až ve výšce přes 5,5 kilometru nad mořem. To přitom běžně nezvládá ani vojenská technika, třeba čínský tank Zorawar LT pokoří jenom něco přes 4 km. K tomu zvládne i náklad těžký až 1,2 tuny, případně uveze až 9 osob. Na plnou nádrž vydrží až 65 hodin nebo nepřetržitě jet 14 hodin.
SHERP 1200 je 4 metry dlouhé a 2,52 metru široké vozidlo, které se dokáže na silnici pohybovat rychlostí až 40 km/h, na vodě pak 6 km/h. Jeho unikátní pneumatiky nahrazují tlumiče, zajišťují mimořádně dobrý komfort jízdy a dokáží se nafukovat a vyfukovat podle typu terénu. Jsou také velmi odolné, aby se pokud možno nepoškodily, ale v případě, že se tak stane, lze je snadno opravit. V nábojích kol jsou pak rezervní nádrže na naftu.