Rusko zjevně nemá dostatek náhradních dílů pro vrtulníky Mil Mi-35. Takže i když jsou stále velice silné, mohou nečekaně padnout

NÁZOR: Vrtulníky Mil Mi-24/35 jsou ve výzbroji desítek států, které potřebují náhradní díly i servis – jenomže ani jedno jim evidentně Rusko nedokáže zajistit.

Vrtulník Mil Mi-35 i Zdroj fotografie: Letectvo USA
                   

Sovětské (dnes už ruské) bitevní vrtulníky Mil Mi-24, případně Mi-35, jak bývá označována exportní verze, byly nebo stále jsou ve výzbroji desítek letectev po celém světě. Sice už dnes nepatří k nejmodernějším a třeba české letectvo je nahrazuje americkými Bell AH-1Z Viper, ale i přesto zůstávají poměrně silné a hojně používané. Jenomže se u nich mohou projevovat dopady probíhající války na Ukrajině, což je pro mnohé uživatele veliký problém.

Když chybí díly, je to velký problém

Údržba složité bojové techniky, jakou jsou i helikoptéry Mil Mi-35 (jistě, dnes jsou i složitější), je náročná, a pokud má fungovat správně, vyžaduje předepsané opravy a revize. Ty mají být přitom prováděny za použití certifikovaných dílů, neboť jsou zárukou minimalizace rizika nějaké závady. Je ovšem otázkou, zda je takových dílů dostatek, neboť jsou většinou vyráběny v Rusku, které je aktuálně nevyváží, případně jenom velmi omezeně, neboť je samo potřebuje.

Nedostatek náhradních dílů byl mimochodem i jedním z důvodů, proč vyřadilo vrtulníky Mil Mi-35 Česko, i když se jednalo také o politiku a jejich stáří. O jak vážný problém se může jednat přitom ukázala třeba havárie vrtulníku Mi-35P v Nigérii, o níž informovalo BBC. I když nejsou přesné důvody pádu známy a naštěstí nikdo nezahynul, utvrzuje mě to v přesvědčení, že ruský zbrojní průmysl v současnosti prioritně plní požadavky vlastní armády spojené s válkou na Ukrajině, a pro zahraniční odběratele tak není náhradních dílů dostatek.

Ruský Mil Mi-35 na letišti iZdroj fotografie: Yevgeny Volkov / Creative Commons / CC BY
Ruský Mil Mi-35 na letišti

A to dokonce ani pro ty, kteří patří dlouhodobě k věrným spojencům Ruské federace, což pro ni může v budoucnu znamenat obrovský problém a ztrátu zákazníků, o něž už přichází třeba na Blízkém východě. Na druhou stranu nelze přesně posoudit, jestli se nigerijské letectvo stará o vrtulníky dle předpisů a má dostatečně vycvičené piloty. Mohlo se totiž eventuálně jednat také o lidskou chybu, ačkoliv je všeobecně známo, že mnohé sovětské letouny nepatří mezi nejspolehlivější – sice šlo o stíhačku MiG-31, ale té začal hořet motor při rutinním letu.

Mi-35 je i dnes hodně silný a odolný

V mnoha evropských zemích tyto sovětské vrtulníky stále létají, ale stále častěji jsou nahrazovány modernějšími – hodně americkými, ale v budoucnu se možná objeví na scéně také italský AW249 Fenice, což by mohl být konkurent pro Bell AH-1Z Viper. Jenomže pro africké státy není jednoduché se se na nové typy přeorientovat, a navíc je pro ně Mil Mi-35 vhodný. Unese totiž i velmi těžkou výzbroj, dle Airforce-Technology je to až 80 neřízených raket S-8 ráže 80 mm nebo 20krát S-13 ráže 122 mm. K dispozici má ale i dělo ráže 23 mm nebo řízené protitankové střely.

Su-24

Ukrajina sestřelila ruský bombardér Suchoj Su-24 v Černém moři

S tuto výzbrojí jsou helikoptéry vhodné pro boj s islámskými radikály, s nimiž se africké státy Sahelu a jeho okolí potýkají. Vrtulník Mi-35 přitom není jenom bitevní, ale zároveň i transportní, a lze ho tak označit za létající BVP. V případě potřeby může vysadit oddíl až 8 vojáků a v útoku na nepřítele s nimi úzce spolupracovat. Je také velmi silně pancéřovaný a poškodit ho obyčejnými ručními zbraněmi je téměř nemožné. Účinné jsou proti němu sice střely moderních systémů MANPADS, ale ty mají islámští rebelové jen ve výjimečných případech.

Vrtulník Mi-35 ve výzbroji Nigérie

Jak si myslíte, že se Rusko aktuálně staví k dodávkám dílů na Mil Mi-35 do zahraničí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články