„Zcela neschopný letu“ a přece se stal legendou aneb Jak dal Sovět vzniknout „neviditelnému“ americkému letounu F-117 Nighthawk

Bombardér F-117 byl na radarem obtížně odhalitelný hlavně díky specifickému stavu. Ten ale příliš neseděl s tím, jak má stroj schopný letu vlastně vypadat.

F-117 i Zdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain
                   

Letoun F-117 přinesl do létání velikou revoluci. V 70. letech, kdy začal vznikat, nebyl problém ve vzduchu zaměřit jakýkoli stroj. Před radarem zkrátka nebylo úniku, protože jakmile byly do prostoru vyslány elektromagnetické pulsy, došlo k jejich odrazu od letícího stroje a tím i k jeho odhalení. Jenomže Lockheed F-117 Nighthawk tuto koncepci narušil a zavedl něco, čemuž se dnes říká schopnost stealth. Většina vln se od takového letounu neodrazí a je obtížné ho zachytit. Ale autoři myšlenky s tímto konceptem málem narazili.

Konstrukci umožnil sovětský objev

Tím, kdo v roce 1975 s myšlenkou na stealth letoun přišel, byl mladý matematik Denys Overholser. U společnosti Lockheed pracoval asi půl roku a všiml si práce sovětského fyzika Pjotra Ufimceva, který navrhl rovnice vypočítávající odraz elektromagnetických vln. Podařilo se mu je převést do počítače a navrhnout specifický tvar letadla, který by vlny takřka neodrážel, díky čemuž by ho nešlo lokalizovat.

S nápadem přišel za svým šéfem a narazil hlavně u jeho předchůdce, slavného konstruktéra Kellyho Johnsona. Ten se přímo podílel na konstrukci slavných strojů jako byla stíhačka P-38 Lightning, průzkumný U2 nebo superrychlý SR-71 Blackbird a další. Jenomže když nápad mladého matematika viděl, hned ho zavrhl. Podle něj nebylo možné, aby letoun navrhovaného tvaru vůbec létal. Vycházel z vlastních zkušenosti a specifické tvary návrhu narušovaly vše, co o létání věděl.

A není se čemu divit, protože návrh obsahoval tvar podobající se diamantu s mnoha fasetovými plochami. Ovšem Overholserův šéf Ben Rich se nakonec přesvědčit nechal. Bylo to na vlásku, vždyť se stačilo odvolat na legendárního Johnsona a nikdo by neřekl ani popel. S Johnsonem se dokonce vsadil, že tvar letounu bude proti radaru fungovat a poprvé v životě nad ním někdo sázku vyhrál. Stabilitu letu bylo také možné vyřešit za pomoci rozhraní fly-by-wire, kdy se o ni místo pilota stará počítač.

F-117 iZdroj fotografie: Jason Colbert / Public Domain
F-117 zepředu

Letadlo bylo přísně tajné

V roce 1977 poprvé vzlétl demonstrátor nazvaný Have Blue a v roce 1981 první prototyp F-117. Vývoj letadla byl velice tajný a věděl o něm jen úzký okruh zasvěcených. Testování probíhalo na základně v Obasti 51 známé svými tajnými projekty, ke které se nikdo nepovolaný nesmí ani přiblížit, ačkoliv se nedávno jeden „ajťák“ pokusil tajemství Oblasti 51 rozluštit. Do výzbroje byl Nighthawk zařazen v roce 1983 a rxistenci stealth letounu Američané poprvé připustili v roce 1988. Veřejnost ho pak poprvé spatřila v dubnu 1990.

Vyrobeno bylo celkem 59 sériových strojů. Jednalo se o podzvuková letadla létající rychlostí až Mach 0,92. Kromě specifického povrchu na nich byly použity i speciální materiály a měly černý noční nátěr. Ačkoli jsou označovány písmenem F, což je zkratka pro stíhačku, jedná se čistě a jen o bombardér. Ve svých útrobách mohl nést dvě pumy a to i jadernou B61. Účastnil se misí nad Irákem a bývalou Jugoslávií, kde byl jeden sestřelen zastaralým sovětským systémem. V roce 2008 však byla letadla poslána do výslužby.

Jak přínosný pro letectví byl letoun F-117?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články