Po 42 letech v Kopřivnici skončila výroba legendární Tatry 815. Stroj, který nezastavil žádný terén již dávno vstoupil do legend
Vše jednou končí. To muselo proběhnout hlavou nejednomu fanouškovi a zaměstnanci naší nejstarší automobilky, Tatry. V únoru 2024 byla ukončena výroba modelu 815, který se proslavil nejenom v armádním a civilním provozu, ale i na legendární rallye Dakar. Armádní Zpravodaj přináší krátké ohlédnutí za její historií a připomínku, proč se stala legendou, s níž se budeme i přes konec výroby setkávat ještě po mnoho desítek let.
Tatra 815 uchvátila ČSSR a ještě více SSSR
Dne 24. února 2025 sjel z montážní linky v kopřivnické Tatře poslední kus legendárního nákladního automobilu Tatra 815. Po dlouhých 42 letech výroby tak skončil kus historie jedné z nejstarších automobilek světa. Cesta „osm set patnáctky“ na vrchol přitom nebyla vůbec jistá a v 90. letech 20. století dokonce hrozil konec nejen výroby této legendy, ale i celé společnosti.
Historie 815 se začala psát již v 60. letech minulého století. Tehdy Tatra 148 pomalu zastarávala a bylo potřeba vyvinout jejího nástupce – roku 1970 tak byly vyrobeny první prototypy. Do celého vývoje byl zapojen i Sovětský svaz, který měl s typy 111 a 148 skvělé zkušenosti a dodnes na Sibiři dokonce stojí i pomník věnovaný staršímu typu.
V roce 1978 začaly na Sibiři ostré testy předsériových strojů a Tatra byla dopilována k dokonalosti. Výroba se rozjela v lednu 1983 a vedle naší armády a socialistického hospodářství se stal největším odběratelem Sovětský svaz. Byl to velký úspěch, ale s pádem východního bloku se Tatra ocitla v krizi a byla jí zasažena natolik, že jí hrozilo úplné uzavření. Kvalita se však prosadila a výroba se opět rozjela na plné obrátky.
V AČR slouží 2 700 „základů“ 815
„Osm set patnáctka“ byla moderním náklaďákem na klasickém podvozku Tatry, tedy páteřového rámu („nosné roury“), kterou v Kopřivnici používají již od roku 1923. Tato konstrukce dovoluje prodloužit podvozek z verze 4×4 na 6×6, 8×8, 10×10 a 12×12. Na rozdíl od modelu 148 bylo u 815 standartně také centrální dohuštění ovládané řidičem z kabiny, což dovoluje u verze 4×4 jízdu s jedním zničeným kolem, a vícekolek jich potom může být více.
Tatra 815 byla vybavena klasickým vzduchem chlazeným motorem, ale později bylo možné na přání zákazníka osadit téměř jakýkoliv typ motoru včetně vodou chlazeného. Pod kapotou se ocitl osmiválec i dvanáctiválce s monstrózním obsahem 19 litrů, a k dispozici jsou jak dieselové, tak benzínové, ale i speciály schopné pracovat na letecký petrolej nebo různé palivové směsi.
Armáda České republiky byla od roku 2007 příjemcem Tatry 815-7 s pohonem 4×4, jejíž délka je 9,47 metrů, šířka 2,55 metru a výška 3,24 metrů. Pohotovostní hmotnost tohoto modelu pak dosahuje 13 300 kg. S motorem Tatra T3C-928-90 V8 zvládne maximální rychlost 115 km/h a s nádržemi na 420 litrů má dojezd až 700 kilometrů. V dnešní době slouží v naší armádě dohromady 2 700 podvozků Tatry 815 s různými nástavbami.
Tatra 815 je v armádách po celém světě
Česká armáda rozhodně není jediná, kdo Tatru 815 využívá. Vedle ní si je objednala například Sýrie, Saudská Arábie, Srí Lanka, Rumunsko, Malajsie, ale také Izrael a Indie. Na podvozku vznikla celá řada specializovaných vozidel, která mají často k originálnímu náklaďáku na hony daleko, ovšem jejich služba v boji je více než viditelná.
U nás vznikly na podvozku Tatry 815 už za komunismu samohybné dělo Dana a raketomet RM-70, na Slovensku pak samohybné dělo Zuzana s ráží 155 mm. Ve spolupráci s Francií vzniklo zase obrněné vozidlo Titus, kdežto Izraelci umístili na platformu dělo ATMOS a raketomet Spyder. Na Ukrajině byla Tatra použita pro převoz protilodního systému Neptun, který zasáhl mnoho ruských lodí – Armádní Zpravodaj připomíná třeba zničení křižníku Moskva.
Mezi léty 1983 a 2025 vzniklo v Kopřivnici celkem 158 065 Tater 815. Poslední z nich bude ještě mnoho desítek let sloužit u hasičů v Klatovech, kde jistě odvede dobrou službu a pomůže zachránit mnoho životů. S výrobou tohoto modelu končí jedna kapitola v dějinách kopřivnické automobilky, i přesto ale jede přes všechny překážky dále.
Galerie
Jaké vzpomínky máte na Tatru 815?
