Legenda dojela po 42 letech do cíle: ohlédnutí za Tatrou 815, kterou proslavila nejenom česká armáda, Dakar, Sibiř a dřina na stavbách

Po 42 letech v Kopřivnici skončila výroba legendární Tatry 815. Stroj, který nezastavil žádný terén již dávno vstoupil do legend

Nákladní automobil Tatra 815 i Zdroj fotografie: Stribrohorak / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: uživatel Ereshkigal1 / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Matti Blume / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Armáda České republiky
i Zdroj fotografie: Armáda České republiky
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Vše jednou končí. To muselo proběhnout hlavou nejednomu fanouškovi a zaměstnanci naší nejstarší automobilky, Tatry. V únoru 2024 byla ukončena výroba modelu 815, který se proslavil nejenom v armádním a civilním provozu, ale i na legendární rallye Dakar. Armádní Zpravodaj přináší krátké ohlédnutí za její historií a připomínku, proč se stala legendou, s níž se budeme i přes konec výroby setkávat ještě po mnoho desítek let.

Tatra 815 uchvátila ČSSR a ještě více SSSR

Dne 24. února 2025 sjel z montážní linky v kopřivnické Tatře poslední kus legendárního nákladního automobilu Tatra 815. Po dlouhých 42 letech výroby tak skončil kus historie jedné z nejstarších automobilek světa. Cesta „osm set patnáctky“ na vrchol přitom nebyla vůbec jistá a v 90. letech 20. století dokonce hrozil konec nejen výroby této legendy, ale i celé společnosti.

Tatra 815-7 PRAM

3. generace Tatra 815-7 Force je variabilní a vejde se do letadla. Sloužit bude i jako základ pro AČR kupované houfnice CAESAR

Historie 815 se začala psát již v 60. letech minulého století. Tehdy Tatra 148 pomalu zastarávala a bylo potřeba vyvinout jejího nástupce – roku 1970 tak byly vyrobeny první prototypy. Do celého vývoje byl zapojen i Sovětský svaz, který měl s typy 111 a 148 skvělé zkušenosti a dodnes na Sibiři dokonce stojí i pomník věnovaný staršímu typu.

Tatra 815-7 8x8 iZdroj fotografie: Armáda České republiky
Tatra 815-7 v konfiguraci podvozku 8×8

V roce 1978 začaly na Sibiři ostré testy předsériových strojů a Tatra byla dopilována k dokonalosti. Výroba se rozjela v lednu 1983 a vedle naší armády a socialistického hospodářství se stal největším odběratelem Sovětský svaz. Byl to velký úspěch, ale s pádem východního bloku se Tatra ocitla v krizi a byla jí zasažena natolik, že jí hrozilo úplné uzavření. Kvalita se však prosadila a výroba se opět rozjela na plné obrátky.

V AČR slouží 2 700 „základů“ 815

„Osm set patnáctka“ byla moderním náklaďákem na klasickém podvozku Tatry, tedy páteřového rámu („nosné roury“), kterou v Kopřivnici používají již od roku 1923. Tato konstrukce dovoluje prodloužit podvozek z verze 4×4 na 6×6, 8×8, 10×10 a 12×12. Na rozdíl od modelu 148 bylo u 815 standartně také centrální dohuštění ovládané řidičem z kabiny, což dovoluje u verze 4×4 jízdu s jedním zničeným kolem, a vícekolek jich potom může být více.

R-360 Neptun, protilodní střela

Video: odpálení ukrajinské protilodní střely Neptun, která měla potopit křižník Moskva; systém je na českém podvozku Tatra 815-7

Tatra 815 byla vybavena klasickým vzduchem chlazeným motorem, ale později bylo možné na přání zákazníka osadit téměř jakýkoliv typ motoru včetně vodou chlazeného. Pod kapotou se ocitl osmiválec i dvanáctiválce s monstrózním obsahem 19 litrů, a k dispozici jsou jak dieselové, tak benzínové, ale i speciály schopné pracovat na letecký petrolej nebo různé palivové směsi.

Tatra 815 8x8 iZdroj fotografie: Uživatel VoidWanderer / Creative Commons / CC BY-SA
Tatra 815 v konfiguraci podvozku 8×8

Armáda České republiky byla od roku 2007 příjemcem Tatry 815-7 s pohonem 4×4, jejíž délka je 9,47 metrů, šířka 2,55 metru a výška 3,24 metrů. Pohotovostní hmotnost tohoto modelu pak dosahuje 13 300 kg. S motorem Tatra T3C-928-90 V8 zvládne maximální rychlost 115 km/h a s nádržemi na 420 litrů má dojezd až 700 kilometrů. V dnešní době slouží v naší armádě dohromady 2 700 podvozků Tatry 815 s různými nástavbami.

Tatra 815 je v armádách po celém světě

Česká armáda rozhodně není jediná, kdo Tatru 815 využívá. Vedle ní si je objednala například Sýrie, Saudská Arábie, Srí Lanka, Rumunsko, Malajsie, ale také Izrael a Indie. Na podvozku vznikla celá řada specializovaných vozidel, která mají často k originálnímu náklaďáku na hony daleko, ovšem jejich služba v boji je více než viditelná.

Tatra 815 AČR

Zrozena v mrazu Sibiře uchvátila Tatra 815 i Sovětský svaz, a absolutní světovou špičkou je dodnes nejenom ve službách AČR

U nás vznikly na podvozku Tatry 815 už za komunismu samohybné dělo Dana a raketomet RM-70, na Slovensku pak samohybné dělo Zuzana s ráží 155 mm. Ve spolupráci s Francií vzniklo zase obrněné vozidlo Titus, kdežto Izraelci umístili na platformu dělo ATMOS a raketomet Spyder. Na Ukrajině byla Tatra použita pro převoz protilodního systému Neptun, který zasáhl mnoho ruských lodí – Armádní Zpravodaj připomíná třeba zničení křižníku Moskva.

Tatra 815 s izraelským protiraketovým systémem SPYDER iZdroj fotografie: uživatel Ereshkigal1 / Creative Commons / CC BY-SA
Tatra 815 s izraelským protiraketovým systémem SPYDER

Mezi léty 1983 a 2025 vzniklo v Kopřivnici celkem 158 065 Tater 815. Poslední z nich bude ještě mnoho desítek let sloužit u hasičů v Klatovech, kde jistě odvede dobrou službu a pomůže zachránit mnoho životů. S výrobou tohoto modelu končí jedna kapitola v dějinách kopřivnické automobilky, i přesto ale jede přes všechny překážky dále.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Jaké vzpomínky máte na Tatru 815?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Zobrazit další články